Jag
heter Erik Sandberg och är näst på tur att äras förmånen att få bidra med ett
gästinlägg. Precis som Kajsa och Linda Petterson (som skrev förra veckan) är
jag också lärare i geografi, om än med betydligt färre år av erfarenhet. Jag måste börja med att säga att det är väldigt spännande att följa framväxten av denna blogg. Att följa Kajsas forskning och hennes personliga utveckling i bloggform, från ax till kaka, känns både nytänkande och entreprenöriellt – väl i linje med undervisning för hållbar utveckling, inte sant? Lära och lära av och med varandra – ja ni fattar.
Jag
är ingen forskare. Däremot har jag intresserat mig för hur färdigheten läsning och läsförståelse (en mycket het potatis i senaste PISA-rapporten) kan
koppas till frågor som hållbar utveckling och andra övergipande uppdrag som
skolan har, såsom värdegrundsarbete. Resultatet har blivit boken Läs och
diskutera! ett nytt läromedel i svenska för årskurs 7-9 där eleverna får
diskutera och lära sig mer om viktiga hållbarhetsfrågor samtidigt som de
utvecklar sin läsning och läsförståelse.
Läromedlet består av åtta engagerande noveller, och det är novellernas teman och handling som utgör verktyget och ingången för att arbeta vidare i olika ämnen. Några har en handling, eller kretsar kring ett tema, som kan användas som utgångspunkt för att inleda diskussioner som rör t.ex. miljöfrågor eller andra aspekter av hållbar utveckling. Min pedagogiska tanke är att presentera eleverna för en andra ungdomar och dessa fiktiva individers direkta närmiljö, både för att väcka intresse och skapa igenkänningsfaktorer, men också för att underlätta diskussionen då man kan diskutera en konkret situation och en annan persons liv. När det handlar om värdegrundsfrågor, t.ex. mobbning och kräkningar på nätet (ett annat tema i boken) är det av stor betydelse att kunna diskutera en fiktiv historia i stället för t.ex. en person eller företeelse i klassen.
Ett par texter har en handling som på
många sätt visar en betydligt tuffare
verklighet än vad barn och ungdomar generellt sett har här i Sverige. Tanken med
det är att visa eleverna världen så som den faktiskt ser ut på många platser
idag, samt för att på ett pedagogiskt sätt möjliggöra diskussioner om t.ex.
mänskliga rättigheter, demokrati och olika missförhållanden. Inspirationen till
mina texter har jag till stor del fått från ungdomar jag mött i mitt arbete som
lärare på Språkintroduktionen (utbildning för nyanlända, ofta ensamkommande
ungdomar). En annan stor källa till inspiration är de resor jag gjort ibland
annat Centralamerika 2010.
Målet
med boken är att ge lärare och elever ett verktyg att
utveckla den så viktiga färdigheten läsförståelse samtidigt som möjlighet ges att diskutera och arbeta vidare med
viktiga hållbarhets- och värdegrundsfrågor. Arbetet kan både ske ämnesvis eller
i ämnesövergripande teman. I skapandet av elevboken och lärarhandledningen har
utgångspunkten varit att studera och ta fasta på de formuleringar och
skrivelser som finns i 2011 års läroplan för grundskolan (Lgr11). Ämnet svenska
och dess centrala innehåll och kunskapskrav kan utgöra bokens stomme, men stor
vikt har även lagts vid skolans övergripande mål för hållbar utveckling, värdegrundsarbete
och elevers sociala utveckling.
En stor del av utmaningen med att
undervisa om hållbar utveckling är att synliggöra relevansen och därmed också
locka fram motivationen för våra elever när de ställs mot något de inte fullt
känner till. Vad spelar det för roll vad jag gör? - Allt kommer ändå gå åt
helvete. Här är det viktigt att eleverna får veta att undervisning om hållbar
utveckling är att jobba med frågor där osäkerheten i ämnet är stor och det inte
alltid finns enkla eller ”rätta” svar. Det är också viktigt att eleverna får en
förståelse för, att vad vi som individer gör i Sverige kan påverka andra
individer på i en helt annan del av världen och att allt inte kört – saker blir
bättre, och saker är inte alltså så illa som våra fördomar kanske säger oss.
Olika TED Talks med Hans Rosling brukar ofta fungera som en ”aha-upplevelse”.
Avslutningsvis och sammanfattningsvis så
tror jag att skolan har mycket att vinna på att tighta ihop ämnesstoffet och
övergripande frågor så som hållbar utveckling. Ämnesintegrering, i smått och
stort, temaarbeten och sambedömning – allt som hjälper eleverna att se helheter
och samband. Helt enkelt att slå två, eller
flera, flugor i en smäll.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar